Eind jaren 90 investeerde de overheid in 30-km zones. In vele buurten verschenende bekende verkeersborden. Er werd niet actief op gehandhaafd waardoor het effect enigszins uitbleef. Door een optelsom van factoren was het onze eigen Dichterswijk in Zeist die als eerste wijk in Nederland actieve handhaving kreeg! De redactie van BBD uit die tijd schreef er in maart 2000 een artikel over. We hebben het hier gedigitaliseerd.
Dichterswijk als eerste in Nederland: handhaving 30 km/ uur gebied
Vanaf het begin van de jaren 90 is de Belangen Overleg Groep Dichterswijk (B.O.G.D.) betrokken geweest, samen met verkeersspecialisten van de gemeente Zeist en de Politie, om te komen tot het verhogen van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in ons woongebied. Dit heeft een aantal jaren geleden geresulteerd in verkeersremmende maatregelen (snelheidsreductie). Tevens werd onze wijk een 30 km/ uur gebied.
In oktober 1999 is er, van de B.O.G.D., een brief uitgegaan naar de chef van het politie district Binnensticht. In deze brief is namens vele bewoners uit onze wijk met klem om handhaving en controle van de 30 km/ uur in ons woongebied verzocht. In die zelfde periode besloot het Openbaar Ministerie een proef te doen met betrekking tot de handhaving van de snelheid binnen een 30 km/ uur zone. Dit binnen en woonwijk van een wat kleinere gemeente. Men dacht hierbij aan de gemeente Zeist. De verkeerscoördinator van de politie district Binnensticht dacht aan de Dichterswijk/Patijnpark. En zo was de cirkel rond.
Er is inmiddels een project groep samengesteld waaraan wordt deelgenomen: de gemeente Zeist, de wijkmanager “Zeist Noord”, het Openbaar Ministerie, de regionale verkeersdienst, de Wijkagent, en vertegenwoordigers van de commissie Patijnpark Noord en de B.O.G.D.. Het gebied waar over het hier gaat is gelegen tussen de Utrechtseweg, Schaerweijdelaan, Panweg, Burgemeester Patijnlaan en de Sanatoriumlaan.
Het doel van het project is om te komen tot een betere naleving van de maximum snelheid in de wijk en het op deze manier verhogen van de verkeersveiligheid en leef baarheid voor alle bewoners in de wijk. Dit doel willen wij bereiken door middel van handhaving en uitgebreide controle. Handhaving door Verkeer Onder Controle (V.O.C.), de regio verkeersdienst en de wijkagent. Communicatie door de B.O.G.D en de commissie Patijnpark Noord, gemeente, politie en de Wijkwinkel Noord.
De besprekingen van het pro ject zijn reeds begonnen in december 1999. De praktische uitvoering zal starten in maart en april van dit voor jaar. Het project zal voorts doorlopen in het gehele jaar 2000. In december van dit jaar zal het project met een evaluatie worden afgesloten.
Tijdens de algemene leden vergadering van de B.O.G.D. op 20 maart 2000 werden de leden nader geïnformeerd over de voortgang van het project. Tijdens deze avond zullen leden van de project groep en in het bijzonder de heer R. van de Straten, verkeerscoördinator van de Politiedistrict Binnensticht, aanwezig zijn om het een en ander toe te lichten. Ook uw ideeën zijn voor het slagen van dit project van groot belang. Laten wij samen als bewoners van deze wijk ons steentje bijdragen om de leefbaarheid en veiligheid binnen onze woonomgeving te verbeteren. Dit project is hiervoor een prachtige kans! Alle leden van de B.O.G.D. zijn van harte uitgenodigd hier op 20 maart aanstaande met elkaar over van gedachte te wisselen.
Einde scan artikel.
Uit een evaluatieverslag lezen we:
“Uit diverse verklaringen van overtreders
bleek dat men niet in de gaten had dat
men in een 30 km/uur-zone reed.”
(evaluatierapport Zeist)

