Twee wegen die elkaar kruisen. Hoeveel kan je daar over vertellen? Nou in dit geval best veel. Van een landhuis tot krotwoningen en een dodelijk ongeval dat veel reuring veroorzaakte.
De Schaerweijdelaan (historie) is al behoorlijk oud en tegenwoordig een belangrijke verkeersader in Zeist vanaf de Utrechtseweg richting Panweg/Bergweg. De Oude Arnhemseweg (historie) is stokoud en vroeger dé verkeersweg van Utrecht naar Keulen.
Actueel
lorem ipsum // LET OP DIT ARTIKEL IS NOG VORMENDE (NOV 2025) MAAR LEES VOORAL DOOR
Kleine historie
De kruising heeft altijd al een prominente rol in Zeist gespeeld. Beide wegen zijn vrij oud. Vanaf de Utrechtseweg loopt de Schaerweijdelaan tussen Huize Veldheim en Huize Schaerweijde door.

In 1950 wilde de Coöperatieve Melkcentrale ‘Zeist’, mede bekend van het mooie pandje in de Tulpstraat, een grote moderne melkfabriek bouwen op de hoek van de kruising. Het gemeentebestuur gaf echter geen toestemming om te bouwen vanwege geuite bezwaren door omwonenden. De grond lag namelijk midden in (onze) woonwijk en bewoners vreesden voor veel overlast. (Bron Seijst 2016-IV, blz 96).
[todo: iets over krotwoningen, ZAM, fotos, etc]
https://www.facebook.com/groups/1526780157857665/posts/2039598889909120
In maart 2005 rapporteert ons Dichterbij Magazine dat de gemeente een aanpassing heeft gedaan op de kruising in februari 2005.

2010: Gevaarlijkste kruispunt van de provincie Utrecht
verkeerslichten (VRI) weg omdat 30km stuk
In 2009 alleen al waren er 17 ongelukken met 11 gewonden. Mede hierdoor klom de BBD in de pen en stuurde in november 2009 een brandbrief naar wethouder Leenders. De gemeente gaf in december aan er mee aan de slag te gaan. Maar niet alleen omwonenden zagen dat deze rotonde een blackspot was (een locatie waar in 3 jaar tijd minimaal 6 ongevallen zijn), maar op 2 januari 2010 zet RTL Nieuws de kruising in de top25 gevaarlijkste kruispunten van Nederland! En de gevaarlijkste van de provincie. Onze brandbrief was niet het enige signaal.
Het wordt prangend. RTV Utrecht komt kijken en interviewt onze toenmalige penningmeester Henk Zoonen en de wethouder op 28 januari 2011. Enkele dagen later is er al weer een aanrijding (zie filmpje onder). Twee weken later op 14 februari 2011 is er een inspraakavond voor de buurt. In juni 2011 belooft de gemeente de kruising aan te pakken: er komt budget voor een rotonde. In oktober dat jaar is hier een update over bij RTV Utrecht.
In oktober 2011 worden tijdens de werkzaamheden archeologische vondsten gedaan. Op 30 november 2011 was de minirotonde klaar. In eerste instantie wordt er door gebruikers en omwonenden tevreden op gereageerd (t.o.v. de oude situatie). Dat de fietsstroken niet gescheiden zijn van de rijbaan is nog wel een punt van aandacht. En niet voor niets zou blijken.
In 2013 volgt een nieuw verkeersbesluit in de Staatscourant vanuit de gemeente.
Zomer 2016: Fietster komt om bij de rotonde
De onrust over de rotonde blijft en komt tot een climax op dinsdagmiddag 5 juli 2016. Een 74-jarige vrouw fietst vanaf de Utrechtseweg op de rotonde af. Een 53-jarige vrachtwagenchauffeur wil haar en andere fietsers passeren voor ze allen de rotonde op gaan. Om de snelheid eruit te halen is de weg daar versmald en komen fietsers en de vrachtwagen in de verdrukking. De dame schrikt en valt onder de vrachtwagen. Zij overlijdt ter plekke. Er zijn diverse geschokte getuigen en het ongeval is het gesprek van de dag in Zeist. Hier was men al jaren bang voor en ouders waarschuwden menigmaal hun kinderen hiervoor. De politie doet onderzoek en spreekt ook omwonenden. Eind januari 2017 staat de chauffeur voor de rechter zoals hier te lezen valt. In februari 2017 volgde de uitspraak: 240 uur taakstraf.
Huidige situatie
De laatste updates zijn vrij recent. In april 2022 rapporteert (2e blz onderaan) de Fietsersbond dat er 11.000 motorvoertuigen per dag deze rotonde passeren. In 2022 werd er nog een verbetering aangebracht: De zebrapaden werden verhoogd aangelegd en de fietsstroken zijn eindelijk afgeschermd. In 2024/2025 is het stuk Oude Arnhemseweg vanaf het centrum tot aan de rotonde ook nog eens fietsstraat met auto’s te gast gemaakt. We houden het in de gaten.

